Sitater fra "Spilletid"
 
Om ”Romeo og Julie”:
...Men det tok tid for Arve (Sigvaldsen) å få overtalt Inger Lise Andersen (senere Rypdal) til å synge på norsk.
”Romeo og Julie” lå klar for sangpålegg senvinteren 1968, på et stereobånd fylt av velklingende orkestertoner. Inger Lise skulle bare spe på med litt Shakespeare-inspirert kjærlighet, tekstet av Terje Mosnes, slik at røst og musikk kunne forenes.
Men første gang hun møtte til opptak, var stemmen så rustbelagt at man måtte gi opp forsøket. Det samme skjedde neste gang.
Les mer her.

Om Jokke og Spellemann:
På tampen av 80-tallet gjorde Terje (Engen) avtale med Jokke & Valentinerne, som leverte albumet ”III” på 4.-plass i 1990. Joachim Nielsen, bandets frontfigur og lyriker, som døde 6. oktober 2000, var ikke myk og moderat – hverken i uttrykk eller som bruker av brusende brygg. Platene ble da heller ingen softdrink i rockens verden. Da ”Frelst” kom høsten 1991, ble det listegode albumet nominert til Spellemann.
Og nettopp på Spellemann var det nær ved å gå galt.
Les mer her.

Om duoen Bjørg og Per Gunnar:
På den tiden (ca 1980) gjorde Bjørg og Per Gunnar nyinnspilt LP med sine gamle hits. Omslaget viste paret i smilende positur, lent opp mot en gammel skigard på Bygdø. Pent motiv.
Herregud, se på det coveret da! ropte Aase Mathisen til Audun (Tylden) da platen kom til lager. Med tykk, tydelig tusjpenn var en skigardsplanke blitt ’lerret’ for et stykke folkelig kunst.
Les mer her.

Om Grand Prix-vinneren Samiid Ædnan i 1980:
Totto Johannessen sikret seg norsk Polydor-lisens for vinneren, og ervervet alle platerettigheter for den øvrige verden ved hjelp av et forskuddsbeløp, som for en tid lettet presset på MAI. ”Samiid Ædnan” gikk til 1. plass etter å ha entret listene 17. april, og sto løpet i tre måneder. Imens skulle verden Grand Prix-erobres fra Holland.
Polydorsjef Mats Nilsson og Aase Mathisen satte kurs for Haag, sammen med Sæmund Fiskvik. Bevæpnet med 100 samekniver ruslet de med uskyldsblått blikk forbi toll og andre formaliteter på Schiphol flyplass.
Les mer her.

Om Øystein Sunde:
I Fusel-tiden (Christiania Fusel & Blågress) skimtet Øystein omrisset av egen karriere. Reaksjonene på Dolphins ga inspirasjon til ”Jaktprat”, skrevet under en dobbelttime i kjemi i 1968. Først ble den testet på klubben. – Da datt brakka ned, sier han om responsen. – Her var det tydelig noe som folk ville jeg skulle fortsette med. Sånn er det jo. Du velger ikke å bli artist. Du blir valgt! Men til NRK-radioens talentkonkurranse 1969 fikk han skriftlig avslag.
Les mer her.